Školarci i darovitost

Školarci i darovitost

Drugačije viđenje svijeta oko sebe, uz visoke intelektualne sposobnosti, jedna je od glavnih karakteristika darovitosti. Darovita djeca jednostavno vide izvan zadanih okvira, ponekad kocku gdje drugi vide krug, čuju pjesmu umjesto buke, ukratko prepoznaju potencijal tamo gdje drugi vide samo mogućnost. Upravo zato treba paziti da im dobronamjernim roditeljskim postupcima i željom da ih zaštitimo od nerealnih snova, ne otupimo urođenu kreativnost. Četiri su osnovne karakteristike darovitosti, ali i četiri potencijalna načina kako ih se nesvjesno može zatrti. Genijalnu, odnosno originalnu djecu odlikuje smisao za drugačije, hrabrost, uvjerenje da nema nemogućeg i samostalnost. U teoriji se često navodi kako treba poticati kreativnost, inventivnost i originalnost, no u praksi to ponekad bude drugačije. Tako se ponekad odmak od utvrđene norme sankcionira nižom ocjenom, kritikom, osudom i nerazumijevanjem, a obzirom da darovita djeca imaju urođen smisao za drugačije, upravo se njima, često nesvjesno, zatire kreativnost. Najčešća je greška tvrditi djetetu da postoji samo jedan ispravan način, a sve ostalo je neispravno, a upravo je kreativnost smisao za drugačije. Ako vaše dijete listove cvijeta nacrta kockasto i oboji crveno, a umjesto latica nacrta pera, objašnjavajući mu kako je to krivo i navodeći ga da nacrta onako kako ostali smatraju ispravnim, gušimo kreativnost i guramo ga u zadane okvire. Isto tako, rečenica: „To nitko tako ne radi” guši djetetovu hrabrost, a samim time i kreativnost. Ukoliko vaš mališan, primjerice, umjesto rođendanske torte želi muffine, ne znači da s njime nešto nije u redu i da ga treba poticati da se ponaša „kao svi ostali”. Darovitoj djeci malo se toga čini nemogućim, pa ako vam kaže da kad odraste želi učiti skakavce plesati, neka vam prva reakcija ne bude objašnjavanje da skakavci ne plešu. Ne brinite, neće postati opsjednuto tom mišlju, ali će mu pomoći da razvije samopouzdanje, ali i vjeru u vlastite ideje.  I na koncu, bitno je učiti svoje dijete samostalnosti od najranijih dana. I zato ako samo želi narezati jabuku, nemojte priskočiti i reći mu: „Ja ću”, pustite ga da samo obuje cipele ili složi puzzle jer svako vaše: „pusti, ja ću” otima mu osjećaj postignuća, ali i samostalnost u mišljenju i djelovanju.

OSTAVI KOMENTAR

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *